2010. május 12., szerda

Bibliothéque Pascal

Iszonytató.

Hajdu Szabolcs nem sablonokkal dolgozik, eredeti elme, ez biztos.
Edgar Allan Poe jutott róla eszembe. Poe-nak A fekete macska c. novellája után döntöttem úgy, hogy többet nem olvasok tőle semmit. Olyan viszolyogtató történet, hogy ilyenből többet nem kérek. Hasonlót éltem meg Hajdu Szabolcs Bibliothéque Pascal c. filmjével is. Ennyi ebből a rendezőből elég.

A Bibliothéque Pascal különös látásmóddal készült film. Szerintem egy kattant elme rohama, lázálma.
Ép elmével ugyanis hogy lehet olyan jelenetet leírni, Hajdu Szabolcs írta a forgatókönyvet, mint ami a filmbeli bunkerszerű bordély "irodalmi fogadószalonjában" történik? Tetőtől-talpig fekete latexbe öltöztetett nőt fekete nylonzsákba raknak és porszívóval kiszívják a levegőt!? Egy zsákkal zárt csövön keresztül jut levegőhöz, amíg egyáltalán jut. Mielőtt nem jutna, a halott apja, zenekar élén bemasírozik és megmenti.

Nekem nem jön be ez a világ csak horrorból áll típusú beállítás. Nem ilyennek látom a világot. Torz ez a tükör.
A másik nekem nem tetsző motívum, a szürrealisztikus elemek (a kislány álma) valóságos elemként való használata. Dalinál bejön a szürreál. De itt nem. Fárasztó.

Korábban a Filmszemléről beszámoló: itt.

10 megjegyzés:

  1. Én se kívánnám többet megnézni.
    Ahogy a Trier-filmeket sem. Egyszer kell, és egyszer épp elég is nekem.

    Mégsem találom elmebeteg elmefuttatásnak.
    Jó nagy nagyító tükör.

    Aztán kijőve a moziból, úgyis igyekszünk elhessegetni.

    Én pl. elkezdtem olvasni megint Lázár Ervin Négyszögletű Kerek Erdő-jét.

    VálaszTörlés
  2. Marvin, igazából én sem értek egyet magammal a "lebetegezés" használata kapcsán, de már csilingelt a pizsamám és álmos voltam ahhoz, hogy valami kevésbé sablonos fordulatot használjak. (Most reggel sincs ötletem :) Meg úgyis dicsérték eleget a filmet és Hajdu Szabolcsot annyian, hogy elbírja. Ilyeneket írtak, pl. hogy szép. Mi a rosseb szép benne?

    Az a bajom a "nagyítós" tükörről, a nagyítóval bemutatott életről, hogy az nem igazán tesz hozzá a világhoz, nem segít rajta, mert torzkép, aránytalan, ezért hamis kép az összegészhez képest.

    VálaszTörlés
  3. A nagyító arra is használható, hogy a képünkbe lökje azt, amit normál méretben hajlamosak vagyunk nem észrevenni, vagy ha mégis, akkor nyomban eltagadni, elhessegetni.
    Mondjuk ez után a film után néhány órába, napba telik, mire hessegetni tud az ember.

    Szépen csilingelő pizsamát Neked mára is! :)

    VálaszTörlés
  4. Utálom a nagyítót, különsen például ha az arcbőrömet nézem. :D Távolabbról igenis klassz! :D
    Ha elém tartja valaki, lecsapom!

    Hát nagyon korán csilingel mindig. Talán mormotának készültem eredetileg. :D

    VálaszTörlés
  5. Azér' evvel többnyire így vagyunk. Mármint a nagyítóval. De erről nem a nagyító tehet.

    Kaktuszka, hogy egyébként Te milyen agresszív nőszemély vagy! Ismerős, ismerős, nem is tudom, talán a tükörből?

    Jóccaka!

    VálaszTörlés
  6. Tükröm, tükröm, jó éjszakát!

    VálaszTörlés
  7. Kíváncsivá is tettél, és el is riasztottál.
    Melyik győz vajon?

    VálaszTörlés
  8. Nem mondom, hogy győzzön a jobbik, őket utálom. Még ebbe a levesünkbe is beleköptek.

    Kósza, mindenesetre kíváncsi lennék a véleményedre, akármi is lesz az.

    VálaszTörlés
  9. Nem ígérem, de ha sikerül megnéznem, nem tartom magamban a véleményem.

    VálaszTörlés
  10. Igen, benned lehet bízni: nem tartod magadban a véleményed.
    Érdekel a nehéz és mókás emberek véleménye! :)

    VálaszTörlés