2010. január 9., szombat

Avatar

Már hetek óta hallom, Avatar, Avatar. Olvastam a filmajánlót, ám a bolygó szó megjelenésénél én azonnal továbblapoztam. Pedig pár évtizede még nagyon is kedveltem a sci-fi-t. Lemtől a Sziriusz kapitányon át a Csillagok háborújáig, a Galaktika magazinnal együtt izgalmas világnak tartottam. De elmúlt.

Időközben több, számomra mérvadó kritikus okozott kognitív disszonanciát azzal, hogy dicsérték, sőt lelkesedtek az Avatarért. Ráadásul 3D-ben készült a film, amiért igazán odavagyok.
Nem számítottam arra, hogy a Sugár mozi 13 órakor kezdődő filmjén ilyen népáradattal fogok találkozni. Ahhoz szoktam, hogy negyed, ötöd magammal ülök ilyen időben a filmeken. Pedig nem olcsó a mozijegy, válság is van. Itt nem érződik.
Különben is, az Ikea-Sugár közös parkolóbejáratánál már autóözönben araszoltam. Sugár parkolóra kiírva, hogy megtelt. Mi van itt, Karácsony? A népek, hogy beintsenek az esőnek, úgy látszik Ikea és Sugár-túrára indultak. Nem rettentem el, meg is lett a happy endes parkolóhely, s a mozifotel is.

Az Avatart nézve a következő filmekből, regényekből és közelmúltbeli eseményekből úsztak be képek: Harry Potter, Csillagok háborúja, Winnetou és Old Shatterhand, Oroszlánkirály, Nyolcadik utas a halál, a befektetőkért mindent, akár háborút és totális pusztítást is csinálunk az ebéd és a vacsi között, de aztán lehet, hogy mégis mi húzzuk a rövidebbet.
A film mítoszok és mesék, tudomány és fantázia monumentális mixe, lebilincselő látvánnyal. A történet legeleje a leglassúbb, amíg a veterán, tolószékes katona kikászálodik egy kapszulából, eljut a Pandora nevű bolygóra, ott megismerkedik a Főkatonával, a Tudóssal, s a nyegle ifjú Főfőnökkel. Itt is kapszulába kászálódik, többször is ki-be, s jön a "lélekvándorlás" , s a tolószékes katona hatalmas Na-vivá avatarolódik. A Na-vik, kik miért is ne, oly kékek mint Krisna, viszont hegyes fülűek mint a tündék, s hozzájuk képest az emberek csak törpék. Szóval folyik a kaland a Na-vik földjén, pokoli, ám megregulázható lények közt, mesés aljnövényzetben, s buja dzsungelben. A 2,5 óra gyorsan elszállt. Lebilincselt a látvány, a fantázia.




22 megjegyzés:

  1. Nagy(obb)lányom betervezte a hétvégére, hogy megnézzem, de úgy tűnik, csúszik a program.

    VálaszTörlés
  2. Kíváncsi vagyok milyennek találod majd! Biztos írsz majd róla, nem?

    VálaszTörlés
  3. Én is kíváncsi vagyok.
    Lehet, hogy a 3D majd új élményt jelent, de a történettől az eddig olvasottak alapján nem várok sokat.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem Lemmel és Bradburyval a scifi műfaj elérte csúcsát, egyben pedig a lehetősége határait.A jónép persze tátja száját, hiszen a technikai lehetőségek megsokszorozódtak az elmúlt egy-két évtizedben és nap mint nap fejlődnek.Elképesztő filmtrükkök, számítógépes grafika, fantasztikus hangminőség által támogatott lufifújás, csilivili folyik. Ha lecsupaszítod a látványos kellékektől azt,amit eléd tálalnak, lett légyen az szerepjáték, scifi, fantasy vagy bármi más műfaj, ott van alatta (jó esetben) egy-egy agyoncsócsált, akár már a bibliából, a Niebelung vagy kelta mondakörből jól ismert alaptörténet lebutított, fantáziátlan változata. A lényeg a sok vágás, a pörgetés, a hatásos smink és látvány, a nagy ricsaj, nehogy má' elkezdjél gondolkodni.

    VálaszTörlés
  5. Az utolsó igazi, nem űropera, sci-fi amit láttam, az Ember gyermeke volt

    VálaszTörlés
  6. Én is tervezem már, és most kaptam egy újabb inspirációt :)

    VálaszTörlés
  7. Tegnap a tévében belenéztem a Mennydörgő robajba... Novellaként a műfaj kimagasló darabja. Filmként totál elvette a kedvemet a scifitől megint egy ideig.

    VálaszTörlés
  8. Kósza, a 3D önmagában is lenyűgöző, de ahhoz, hogy egy majd' 3 órás filmen ne unatkozzam más is kell. Hatásos film, nem hatásvadász - szerintem.

    trendo, szerintem a technikai zsenialitás, bravúr nem alsóbb rendű más zsenialitásoknál, bravúroknál.

    Kihagyni kár lenne, Kék paripa. :)

    VálaszTörlés
  9. Szerdán meg fogom nézni! És majd meg fogom mondani, szerintem melyikőtöknek van igaza :)

    Trendo, igenis értettem :) Csak most olvastam el a kommenteket is.

    Kínos, hogy én Csillagok háborúja és Gyűrűk ura rajongó vagyok? Nagy történetek lebutított változatai... Jó, majd lapulok.

    De írtam én már házi dolgozatot esztétikából a a giccs dicséretéről is, miszerint is azon tömegeknek, melyeknek nincs módjuk művészi alkotáshoz jutni, mégis szükségük van hangulatjavításra, e célra nagyon is megfelelnek a giccs-tárgyak. Mintegy nélkülözhetetlenek. S ennek szellemében - bár a lakásban vannak eredeti grafikáink -, a kertünkbe dafke tettünk egy kertitörpét. Bernini-szökőkútra nem futotta :)

    VálaszTörlés
  10. Kék Paripa tetszel nekem! :) Ez a kerti törpe dafkéból, szintén tetszik! Hadd sápítozzanak és érezzék magukat felsőbb rendűnek az arra járók. :D

    Igazunk nincs, csak véleményünk. Neked is lesz egy. :)

    Ha esetleg szemüveges vagy, de van kontaktlencséd, akkor nyomd be. Én mindig elfelejtem. A két szemüveggel (a saját meg a 3D-s) egymáson nem oly komfortos, bár egy idő után meg lehet szokni.

    VálaszTörlés
  11. Mit lehet majd három órán át csinálni egy moziban?

    VálaszTörlés
  12. Lucifer, te nyilván egy másik bolygón élsz! :)

    VálaszTörlés
  13. No, akkor itt az én véleményem:

    http://negyszogletu.blogspot.com/2010/01/avatar.html


    És köszönöm Kaktuszka a figyelmeztetést, szerencsére s fizikai szememmel nincs baj :)

    VálaszTörlés
  14. És még az Üveggyöngyjátékosnak is tetszett a film:)

    Bár lehet, hogy némileg megágyazott a dolognak előtte a Trendoval való iszogatás, úgyhogy legközelebb majd alkoholizálás nélkül is kipróbálom :)

    VálaszTörlés
  15. Kaktuszka, félre ne érts! Mivel bennem is ott lapul a gyerekkori fotós és filmes lelke, naná, hogy lelkesedem, mikor valami novumot elém tesznek. Csak már túl finnyás (kultúrsznob etc.) vagyok vénségemre. Nehéz engem elcsábítani már. A legcsinosabb nővel sem megyek teltházas moziba, max.művészfilm matinére :)

    VálaszTörlés
  16. Üveggyöngyjátékos, alkoholizált állapotban még jobb lehet, talán bejött a 4. dimenzió is. :)

    VálaszTörlés
  17. Trendo, a teltházért én sem vagyok oda, de sajnos el kell viselnem, amúgy nem sűrűn van ilyen moziban.

    A nyitottság fontos, szerintem ne alkossunk karakteres véleményt, ha nem láttuk a filmet.

    VálaszTörlés
  18. A film természetesen akár művészeti szempontból is lehet kiváló. Az előítéletem a filmes scifi műfaj iránt fejlődött ki általában és a kivétel persze erősíti a szabályt is.
    De az általatok felkeltett kíváncsiságom még nem tudott felülkerekedni a lustaságomon. Meg elriaszt a hossza is. Nem tudok 3 órát egyhelyben ülni sajnos.

    VálaszTörlés
  19. Holnap is mozizni fogok. Vagy az Egyszerűen bonyolultat vagy a Sherlock Holmest fogom elfogyasztani.

    VálaszTörlés
  20. Én is megnéztem, de Pécsett, az IKEÁ-tól távol.
    Tehát a kettőnk moziélménye között a sci-fi írókat is megihlető különbség: én nem ehettem svéd húsgombócot az amerikai mozi mellé, csupán szintén amerikai hamburgert.
    A Na-viknak amúgy ez mindegy: ők mást esznek :-)

    VálaszTörlés
  21. A svéd húsgombócról én is lemaradtam és kivételesen a pattogatott kukoricáról is lemondtam.

    A hamburgert, gondolom, Zsolnayból etted. :)

    VálaszTörlés
  22. Hahó, én győztem! Ugyanis ma két vizsga közti lazításként sikerült elcsalogatnom Trendo-t is az Avatarra!
    A film még mindig jó, én pedig már a harmadik posztot írom róla a Négyszögletű Kerek Erdőben. Mert mindig eszembe jut valami :)

    VálaszTörlés